Compartint l’experiència del Sistema d’Informació de Consum a InnoGent

ST_SIC
Roger Estruch, juntament amb Merche Medina i Manel Sorribas, va ser un dels ponents de la sessió de transferència

Els processos de transformació de les organitzacions són complexos i requereixen, a  més de la visió i la determinació inicials, continuïtat i perseverança. A les administracions públiques aquesta complexitat és potser més gran perquè ens acompanyen  factors com  els canvis derivats de legislatures que a vegades  s’escurcen, canvis en els equips directius, incerteses pressupostàries…  Aquestes circumstàncies fan que a vegades acabin morint projectes de transformació poderosos, que podrien haver impactat  de forma profunda en  la cultura d’una organització. Però no és aquest el cas del Sistema d’Informació de Consum que es va presentar el passat 2 de juny a una sessió de transferència organitzada per InnoGent i l’Agència Catalana del Consum (ACC).

En aquesta sessió vam tenir la sort de poder compartir una experiència que exemplifica que els  canvis són possibles  i poden abastar diverses legislatures.

La clau és la implicació i el compromís de les persones de la mateixa organització, persones amb diferents responsabilitats i perfils que creuen en el  projecte, que ajuden a bastir-lo, i que han actuat com a veritables agents del canvi. I també, és clar, és clau l’impuls i el suport encadenat de les diferents direccions.

Vaig tenir la sort de poder estar treballant en l’àmbit del Consum en uns anys molt engrescadors, en què  es va crear l’Agència Catalana del Consum i es  va definir allò que volia ser, i en què hi havia el consens del seu  Consell de Direcció en la determinació de fer de l’Agència Catalana del Consum una institució de referència connectada a la ciutadania i al món.

Érem una organització que sentia que treballava en compartiments estancs i que percebia la necessitat de treballar com un TOT, a nivell intern, però també a nivell extern, fent xarxa amb tot el món del Consum. Calia un llenguatge comú i una orientació clara a les persones consumidores i a les empreses. Van ser temps de debat tècnic, discussió i consens. De reptes i pors. Temps en què es va definir l’instrument, el Sistema d’Informació de Consum –el SIC-  que permetria a l’organització fer una salt endavant enormement poderós.

En la sessió vam poder  veure com finalment es va teixir la complicitat, no sempre fàcil, entre tècnics de negoci i tècnics TIC per posar tot el coneixement i la creativitat al servei de la mateixa finalitat. Van explicar-nos com es van superar dificultats grans i petites, com van haver de resoldre aspectes que avui ja tenim resolts a través de solucions corporatives que en aquells moments encara no hi eren, com es van vèncer algunes pors…  L’Administració de Consum té doncs avui la sort de tenir un instrument potent que li permet treballar en xarxa. L’ACC té ja pràcticament tots els seus processos clau en administració electrònica, poques institucions poden dir el mateix, i segueix avançant en un procés interioritzat de millora continua.

Tot això van explicar-ho molt bé les persones que han estat el cor i el múscul per fer realitat el projecte, en Roger, la Merche i en Manel.

L’exposició va ser molt pràctica amb exemples de com es van resoldre problemes reals que van anar apareixent al llarg del procés; de com es van afrontar els dilemes entre practicitat i  legalitat, la tradició i la innovació, el canvi de rols, els hàbits adquirits i la nova forma de treballar. Es va fer evident que l’èxit s’assoleix quan l’enfocament es fa des de la perspectiva de buscar solucions per fer més fàcil i eficient el treball del dia a dia.

El meu sentiment en acabar la sessió era de satisfacció doble: d’una part per poder veure com un projecte que vaig viure en la seva gestació ha acabat sent una realitat i de l’altra per la riquesa que té poder compartir l’experiència i el debat en aquestes trobades professionals impulsades per InnoGent. Gràcies doncs a tots dos, Agència Catalana del Consum i InnoGent, i esperem que tinguem noves trobades com aquesta per poder seguir compartint experiències.

Montserrat Sagalés Torra

Subdirectora general d’Organització i Serveis

Departament de Salut

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s