Com anticipar-se a la pèrdua de capital docent: una breu experiència de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya

clicdecidejpg.jpgEn el marc de la sessió prèvia al Congrés internacional EDO 2016 al voltant del Coneixement i relleu generacional a les administracions publiques, des  de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya vam compartir una breu experiència centrada en com vam reaccionar davant una pèrdua de capital docent.

Ens remuntem a finals del primer semestre de 2014. Es dispara una alarma quan l’única docent que imparteix un curs especialitzat d’explotació de dades de recursos humans d’un programari ha esgotat el màxim d’hores per a impartir docència que li permet la Llei 21/1987, de 26 de novembre, d’incompatibilitats del personal al servei de l’Administració de la Generalitat. Tic tac tic tac. Calia resoldre l’equació segons la qual la formadora havia esgotat les 75h d’activitat docent que li permet l’esmentada norma i alhora seguir donant resposta a les sol·licituds de noves edicions d’una acció formativa amb forta demanda per part de les Direccions de Serveis dels Departaments.  Es tracta del curs sobre Taules del centre d’anàlisi d’informació a través de l’eina Click and Decide (C&D) destinat a professionals que utilitzin habitualment la base de dades del GIP que necessiten fer consultes i analitzar dades sobre recursos humans. El curs en qüestió s’emmarca en la línia d’aprofundiment de la funció de recursos humans del catàleg de formació que ofereix l’Escola per als departaments de la Generalitat.

La situació de manca de disponibilitat de la docent experta que impartia aquesta matèria s’agreujava pel fet que es jubilava dins de mig any, a principis de 2015.

Des de l’Escola, en concret des del Servei de Formació Contínua Professionalitzadora, ens calia retenir amb certa urgència el coneixement de la docent amb llarga experiència formativa relacionada amb l’ús del programa C&D i, alhora, transferir-lo a nous docents.

Vam activar una sèrie de mesures conduents a aquest objectiu.

Inicialment vam procedir a una crida de candidats de la Generalitat per a impartir aquest curs en què  es varen presentar sis persones interessades.

Amb el consentiment i complicitat de la docent experta per a transferir el seu coneixement vam desplegar tres accions d’aquesta transferència.

  1. La primera consistent en una sessió presencial intensiva dedicada a explicar als nous candidats aspectes claus i més complexes de l’ús del programari i els aspectes específics de l’explotació segons els Departaments i organismes analitzats. La docent experta en la matèria va compartir metodologia, criteris, material i aclarir dubtes relatius a consultes del programa C&D Builder. En aquesta fase una persona va optar per retirar-se davant del repte que plantejava impartir un curs que s’enfoca tant vers un nivell inicial com avançat, amb anàlisi de casos complexos.
  2. Una segona acció per part de l’Escola va consistir en acompanyar i facilitar aquest procés de transferència mitjançant la creació d’un grup de treball a la plataforma eCatalunya, perquè disposessin d’un espai per a seguir compartint coneixement i resoldre dubtes de manera col·laboradora.
  3. Com a tercera actuació, vàrem crear recursos en línia d’autoaprenentatge que complementessin l’acció formativa. D’una banda, un manual bàsic d’ús de l’eina. I d’una altra, un total de sis vídeo tutorials amb consultes seleccionades per la docent experta, qui havia elaborat els materials i va posar veu als vídeos. Aquests materials estan publicats al web de l’EAPC i tenen un enllaç des del programa de l’activitat al Catàleg de formació.

Quins resultats immediats vam obtenir? Aquestes passes ens varen permetre en primer lloc cobrir la demanda immediata, des del mateix segon semestre 2014, tot garantint-ne la qualitat (tant com se’n va desprendre de les valoracions dels informes d’avaluació de les edicions impartides pels nous docents). En segon lloc, pel fet d’incorporar nous formadors amb diferents perfils especialitats, ha permès ampliar el programa inicial del curs amb més continguts.

Convé destacar que la col·laboració entre els docents ha estat clau per a contribuir al procés de formació dels nous formadors. Ha permès que docents que s’estrenaven assistissin presencialment com oients a les classes d’un altre company. I ha afavorit compartir i alinear aspectes metodològics i criteris comuns.

Transcorreguts 2 anys d’aquest recorregut, podem seguir donant resposta amb estàndards de qualitat a les necessitats formatives vinculades a aquest programari d’explotació de dades.

Podem confirmar l’èxit de la iniciativa engegada, però ens cal tenir capacitat per preveure punts vulnerables de la oferta formativa com ara l’escassetat de capital docent en algunes matèries. La rotació del personal a la Generalitat, sobretot dins les unitats de RRHH que afecta tant la demanda formativa com l’oferta de docents, ens ha de mantenir alertes per saber dotar-nos d’una bossa suficient de formadors que puguin cobrir les matèries relacionades amb el coneixement crític de l’organització i ser capaços d’incorporar nous docents degudament capacitats.

Bea Aguer, tècnica de formació contínua professionalitzadora de l’EAPC.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s