mHealth, mobilitzats per la salut

Carme Pratdepàdua, Project Manager a l’Oficina mHealth.Cat de la Fundació TicSalut
Carme Pratdepàdua, Project Manager de la Fundació TicSalut

mHealth és l’anglicisme que s’utilitza per a la pràctica de la medicina i la salut pública amb el suport dels dispositius mòbils. Les aplicacions mHealth inclouen l’ús de dispositius mòbils en la recollida de dades sobre la salut de la comunitat i dades clíniques, així com el lliurament d’informació de salut a professionals, investigadors i pacients, el seguiment en temps real dels signes vitals del pacient, i la provisió directa d’atenció a través de la telemedicina mòbil.

En aquesta incipient i prometedora línia d’actuació, la Generalitat de Catalunya va assentar el passat 2015 les línies del Pla Mestre de Mobilitat mHealth.Cat, el qual és, en essència, un aparador d’apps de confiança de salut i serveis socials; d’apps avalades en termes de qualitat i d’utilitat.

Després que el programa hagi fet ja les seves primeres passes, des d’InnoGent volem apropar-nos a l’equip humà que ha contribuït a fer possible el disseny i implementació de la primera estratègia mHealth que s’ha impulsat a Europa. Hem parlat d’aspectes relacionats amb aquesta pràctica amb Carme Pratdepàdua, Project Manager a l’Oficina mHealth.Cat de la Fundació TicSalut.

 

Què és una estratègia mHealth i quins són els elements i circumstàncies que porten al Departament de Salut a la seva concreció?

Des del punt de vista estratègic s’entén com una nova línia a desplegar pel Departament de Salut en matèria de mobilitat al territori. En aquest sentit una de les voluntats és apropar i fer més accessible el sistema de salut i social tant, als ciutadans com els propis professionals, que puguin tenir una eina més dins del seu abast per poder utilitzar-la en el moment que creguin oportú.

Com valoreu la resposta per part del personal sanitari a la iniciativa? Teniu mesurat el grau de coneixement per part del personal mèdic dels recursos que aquest sistema els proporciona?

Considerem que la resposta dels professionals sanitaris és bona, estem despertant molt l’interès del personal sanitari i social que s’ofereixen en ser part implicada en el desplegament del pla. Actualment estem desenvolupant una enquesta que ens permetrà conèixer de primera mà quines són les mancances i fortaleses, com també quines són les perspectives de futur en aspectes relacionats amb la mobilitat dins del sector sanitari i en l’atenció a les persones, per tant, ens permetrà disposar d’una visió més propera del grau de coneixement per part dels professionals. Com qualsevol eina innovadora, entenem que la seva entrada ha de ser prudent i mesurant bé les passes perquè es pugui convertir en una eina més al servei dels professionals de la salut i serveis social, on ells mateixos siguin partícips del seu desenvolupament.

Quin és el perfil d’usuari de les aplicacions que recull l’mHealth? Com afecta el perfil cultural o generacional en el seu ús?

Podem trobar diferents perfils, des de perfils més sanitaris com poden ser pacients amb diabetis i que desitgin tenir cura de la seva malaltia controlant els nivells de glucosa a través d’una app, o bé, perfils més de la vessant social, com atendre a les persones amb dependència gràcies a l’ús d’aplicacions que controlin per geolocalització on es troben en tot moment. Des del punt de vista de perfils culturals o generacionals, ens podem trobar de tot, sí que és cert que les noves tecnologies semblen ser innates a les poblacions més joves, però ens arriben informacions dels centres que cada cop més l’ús dels dispositius mòbils és més generalitzat en la gent més gran. Sí que és cert, però que caldrà abordar les barreres i dificultats en aquest col·lectiu per poder donar resposta al pla mHealth.cat en aquest context.

Com gestioneu el procés de validació d’una aplicació als efectes de la seva inclusió a mHealth?

Des de la Fundació TicSalut hem definit un procés d’acreditació d’aplicacions que ens permet garantir el compliment de les aplicacions en quatre blocs: de contingut, tecnològic, de seguretat i d’usabilitat. Per altre banda, prèviament cataloguem totes les aplicacions en un dels tres nivells de risc, en funció de tres criteris, de la sensibilitat de les dades, el tipus d’informació de salut que proporcionen i el volum de públic a qui va adreçada. Tots els requeriments de validació seran públics i tots els desenvolupadors o propietaris d’aplicacions que ho desitgin podran enregistrar la seva app al procés d’acreditació a través del portal AppSalut. Aquest procés d’acreditació es troba regulat sota el paraigües d’un marc comú de referència a nivell europeu, on estem participant en una grup de treball per determinar un procés d’acreditació de la qualitat de les aplicacions a nivell internacional.

Quantes aplicacions i de quin tipus es troben avalades sota el paraigües del mHealth.cat?

Actualment no hem avaluat públicament cap aplicació ja que estem en les fases finals de les proves pilot per poder finalment fer públic el procés d’acreditació. Som prudents i volem iniciar les proves en entorns controlats per validar circuits i el propi model, una vegada fetes aquestes validacions ho obrirem a tothom de manera transparent com ja hem comentat anteriorment

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s