Trobada Grup Compromís. Fundació Factor Humà

De l’escepticisme, al compromís crític i al compromís entusiasta; entre les condicions, valors i clima de l’organització i els elements intrínsecs de la persona; entre el projecte que afecta una col·lectivitat i les necessitats vitals, socials i emocionals dels individus… En aquests contínuums tenim l’espai en el que cal gestionar el compromís.

El compromís entès com un element que equilibra les organitzacions: només les empreses compromeses poden esperar legítimament persones empleades compromeses.

En aquestes línies de debat, va tenir lloc el divendres 19 de febrer la primera trobada del grup temàtic centrat en el compromís, de la Fundació Factor Humà, sota el títol de Compromís…sense ell, és possible?

El nou grup, coordinat per Jordi Garriga, soci director general d’e-Motiva, treballarà en l’abordatge col·laboratiu dels exigents desafiaments que planteja el repte del compromís: com generar i gestionar el compromís amb els reptes i prioritats de la organització? Quines en són les palanques? Quin ha de ser el rol de directius/ves i comandaments?…Són només algunes de les preguntes que orientaran l’activitat del grup.

Efectuada la presentació institucional de la jornada per part de la directora de la FFH, Anna Fornés, la jornada va començar amb la conferència de Jordi Garriga. Es va partir de la premissa que compromís i satisfacció són elements diferenciats. En aquest sentit, cap evitar confondre’n concepte i efectes.

Va apostar per que les empreses creïn espais de participació dels quadres intermitjos, en què aquests estiguin convidats a enriquir determinats elements de l’estratègia i els objectius de l’organització, en un sistema que permeti fer-los assumir efectivament el rol que nominalment tenen assignat. Moltes idees força per a la reflexió.

Seguidament, Ramon Pes va presentar els principals resultats i conclusions d’una enquesta formulada a prop de 200 directius sobre el compromís a les organitzacions.

L’element nuclear de la jornada va ser el diàleg entre Fritz Hoderlein, CEO d’Everis Europe, i Pedro Arellano, subdirector general del Port de Barcelona i president de la Fundació Factor Humà. El que ens van oferir va ser un diàleg intens, en el que va quedar palès que la gestió dels millors resultats pot ser i ha de ser compatible amb determinada visió humanística de les gran institucions i organitzacions. Hoderlein va posar de manifest com el compte de resultats d’una companyia manté línies paral·leles amb el grau de compromís dels empleats. En una empresa com la seva, atenent els perfils de talent que l’integren, en la que anualment un 60% dels empleats reben ofertes externes de feina, s’ha de vetllar manifestament per aconseguir un compromís substancial amb l’organització. La rotació no volguda en una determinada unitat, assenyalà Holderlein, té efectes en el compte de resultats d’aquella unitat a mig any vista. I és un preu que no és pot assumir si el que es vol es ser competitiu i mantenir posicions de lideratge en el mercat. A la seva empresa, el compromís dels empleats vincula amb la retribució variable dels directius.

Per a tancar la jornada i amb la vista posada a dissenyar els continguts a treballar en el futur pel grup de Compromís, es va efectuar una dinàmica de grup en la que els participants varen debatre i proposar aspectes clau que consideren que hauria d’abordar el grup. Les propostes de línies de treball varen ser suggerents i engrescadores, abastant aspectes que van des de l’aprofundiment en eines per a l’anàlisi del compromís, a les investigacions de les neurociències aplicades a les organitzacions, o la incorporació de la variable edat i generacional en l’anàlisi del compromís.

Cristina Fumadó

Mei Pararols

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s