El primer seminari RIACat aborda la necessitat d’identificar una estratègia comuna per avaluar l’impacte de la recerca a Catalunya

Els dies 22 a 25 de maig va tenir lloc a la ciutat de Barcelona el Primer Seminari sobre Avaluació d’Impacte de la Recerca.

El seminari s’emmarca en una estratègia de cocreació (i, per tant, de caràcter participatiu) de solucions a reptes col·lectius. En aquest cas el repte és l’oportunitat d’institucionalitzar l’avaluació de l’impacte dels projectes de recerca a Catalunya.

Aquest repte, i també l’enfocament del curs, estan alineats amb l’estratègia d’Investigació i Innovació Responsable (IIR) promoguda per la Unió Europea. Aquesta estratègia promou la vinculació entre la recerca i la societat. En particular se centra en la participació de les parts interessades i en l’avaluació de l’impacte de la recerca.

El diagnòstic a Catalunya és el d’una recerca potent en excel·lència, però sense estratègia comuna ni preparació per posicionar-se en l’avaluació de l’impacte.

En aquest context, l’objectiu que perseguia el seminari era assentar les bases d’una eventual institucionalització de l’avaluació de l’impacte de la recerca i la definició d’una estratègia conjunta per a Catalunya

Els impulsors d’aquesta iniciativa han estat el Departament d’Empresa i Coneixement a través de la Secretaria d’Universitats i Recerca (SUR), i més específicament, a través de la DG de Recerca (DGR); i el Departament de Salut, a través de la DG de Recerca i Innovació en Salut (DGRIS) i l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS).

L’organització ha anat a càrrec de la Comunitat  RIACat (que adapta a Catalunya el projecte internacional ISRIA[1]) constituïda amb  l’objectiu d’obtenir indicadors que permetin difondre el valor social de la recerca, retre comptes a la societat i facilitar la presa de decisions sobre finançament.

Desenvolupament general de la sessió

El seminari es va obrir amb la participació de càrrecs directius, que van mostrar la predisposició a valorar la incorporació de l’impacte a la recerca. Es va posar l’èmfasi en la idoneïtat i la utilitat de l’avaluació de l’impacte a l’hora de legitimar la ciència (advocacy), rendir comptes a la societat (accountability), identificar què funciona i per què (analysis) i facilitar la presa de decisions sobre finançament i assignació de recursos (allocation).

Funcions que pot millorar la institucionalització de l’avaluació de l’impacte en la recerca (esquema)

Es va presentar fer un abordatge conceptual del que s’estén per avaluació d’impacte, de la seva importància en el context actual i dels seus propòsits. En general, s’assumeix l’esquema lineal que presenta els elements següents:

Es van presentar els casos de països que ja han institucionalitzat aquesta pràctica: Noruega, Suècia, Canadà i Regne Unit. També mètodes de captura, anàlisi i presentació de la informació sobre impacte, amb especial èmfasi en l’enfocament narratiu. Es va fer una sessió monogràfica crítica dedicada als indicadors.

De manera col·lectiva, i al llarg dels diferents dies, es van treballar grupalment aspectes relacionats amb el concepte, les bases i els propòsits de l’avaluació de l’impacte, l’anàlisi estratègica per a la seva institucionalització i estratègies de justificació.

Es va fer una nova sessió amb perfils polítics per identificar les seves expectatives sobre l’impacte de la recerca, i es va fer un balanç del treball realitzat en el seminari i de les línies de desenvolupament del projecte d’institucionalització de l’avaluació de l’impacte en la recerca.

Valoració personal

És remarcable l’abordatge col·lectiu d’un repte públic com és la institucionalització de l’avaluació de l’impacte en la recerca a Catalunya.

També és rellevant que un sector d’activitat com és el de la gestió de la recerca vulgui abordar de manera fàctica el que s’anomena gestió basada en l’evidència, i perfeccionar el seu nivell d’excel·lència i de professionalització.

En aquesta primera edició, limitada en nombre de participants, hi havia més pes específic de perfils analistes i d’unitats de direcció i gestió corporativa de la recerca, que de professionals de la recerca o altres actors.

La perspectiva, tant dels perfils polítics com tècnics és propícia per a la institucionalització.

El seminari va aportar informació conceptual rellevant, experiències significatives i continguts tècnics apropiats per homogeneïtzar una informació de base de caràcter comú, i va generar una sensibilitat elevada per considerar l’oportunitat d’institucionalitzar l’avaluació de l’impacte de la recerca.

El grup promotor del seminari, amb les aportacions fetes pels participants, seguirà desenvolupant el projecte.

La sensació general és la d’una experiència enriquidora i molt satisfactòria.

Isidre Obregon

Analista de l’Oficina de racionalització del sector Públic

[1] L’Escola Internacional de Recerca en Impact Assessment (ISRIA) va ser fundada per Jonathan Grant (King’s College, Londres, Regne Unit), Paula Adam (AQuAS, Espanya) i Kathryn Graham (Alberta Innovates, Canadà) el 2013 en resposta a una creixent demanda de persones qualificades per avaluar l’impacte de les inversions i activitats de recerca. El curs intensiu d’una setmana d’ISRIA proporciona als participants la possibilitat de millorar les seves habilitats per planificar i desenvolupar estudis d’avaluació, de comprendre millor com informar i implementar avaluacions d’impacte de la investigació, com utilitzar aquestes eines i tècniques dins de llurs pròpies organitzacions, i de crear connexions i formar part d’una creixent comunitat global de pràctiques. Més informació: https://www.theinternationalschoolonria.com/

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s